Nu sunt un Filtru - Campanie

Frumusețea fără filtru a copiilor noștri

Mă uitam zilele trecute la Ioana și la cât de frumos se juca în curte cu toate fetițele venite la ziua ei. Atât de frumoase, atât de pure, atât de vesele și prezente. Toate. Apoi a venit gândul acela – de mamă – că timpul zboară repede, mult prea repede, și că în scurt timp, preocupările lor ne vor exclude pe noi. Vor schimba păpușile pe gadget-uri și bucuria jocului împreună pe bucuria comunicării online. Sigur, e o etapă a generațiilor de astăzi, însă…

Mi-aș dori mult să nu se grăbească să ardă etape. Să se bucure de fiecare dintre acestea, fără frustrări izvorâte din comparații și fără acel sentiment al neajunsului de sine, al faptului că nu este acolo unde (sau că nu este cum) ar vrea să fie.

Nu vi se pare paradoxal că adolescentele de azi (și prietenele lor și prietenele prietenelor lor) sunt pasionate de selfie-uri, dar postează fotografii cu “n” filtre aplicate pe chip, în căutarea unei frumuseți iluzorii? Ochi măriți, buze pline, pomeți accentuati, piele netedă, dinți albiți, zâmbete prefabricate, exersate, mimate, făurite și repetate până la grimasa perfectă, care rămâne mărturie pe contul lor de instagram?

Fetele noastre se grăbesc să crească, iar acest curent de astăzi, al filtrelor, prin care frumusețea naturală este negată și renegată, pe mine, ca mamă, mă sperie. Știm oare de ce o fac? La ce se gândesc? De ce în firescul generației lor a intrat neacceptarea propriei imagini?

Ioana mea e micuță. Are 4 ani, însă ne îndreptăm cu pași repezi înspre acolo. Va veni momentul primului telefon, primului cont pe Facebook, pe Instagram sau pe alte rețele de socializare care vor mai apărea până atunci.

Ce facem? Cum le convingem că sunt frumoase, că sunt minunate, că sunt perfecte așa cum sunt? Cum le facem pe fetele noastre să creadă din nou în frumusețea naturală? Cum le convingem să respingă filtrele?

Social media a trecut, de mult, de stadiul unei simple distracții. Acum este vorba de presiune – grea, apăsătoare – pusă pe umerii tinerilor care își editează trăsăturile chipului până când acestea răspund unor standarde nescrise, dar mereu prezente, ale postărilor. Schimbarea propriului chip a devenit noua normă a rețelelor de socializare.

Și, mai șocant de atât, devine numărul mic de voci și de articole care încearcă să ridice problema efectelor grave, psihologice, ale acestui trend în continuă creștere.

Am dat o căutare google despre efectele negative ale selfie-urilor trecute prin filtrul aplicațiilor foto, care au depășit, cum spuneam, stadiul de simplu joc. Ele adăpostesc și hrănesc așteptări nerealiste pentru frumusețea chipului și a corpului. Dacă la început fenomenul era practicat doar în rândul vedetelor, pentru fotografiile oficiale, acum toți tinerii au acces facil, gratuit sau pentru sume modice, la aplicații de editare a propriilor trăsături. Este foarte interesant – și de-a dreptul îngrijorător – până unde merg în modificarea propriului aspect.

Principala capcană a acestor aplicații este că ne fac copiii să arate bine (conform standardelor social-media), dar să se simtă rău, nesiguri și imperfecți, să se simtă în neconcordanță cu ei înșiși și cu imaginea reală, din oglindă.

Există o legătură bine stabilită între utilizarea rețelelor sociale și psihicul uman”, spune Peace Amadi, PsyD, profesor asociat de psihologie la Hope International University din California. În urma cercetărilor, s-a stabilit fără tăgadă legătura dintre „Instagram și anxietate sau simptome depresive, dar și dintre această rețea de socializare și nemulțumirea utilizatorilor față de propriul aspect fizic, insatisfacția corporală crescută și stima de sine scăzută”. Și acum, când petrecem tot mai multe minute în lumea virtuală, „putem presupune că aceste insatisfacții și insecurități nu numai că au rămas, dar au crescut”, spune Amadi.

Pare inofensiv la început, dar o ușoară editare aici și o ușoară editare acolo se pot transforma în tendințe obsesiv-compulsive vis-a-vis de imaginea propriului corp”, spune dr. Amadi.

Aceste modificări ne rup copiii de realitate, pentru că ei, în oglinda reală, își vor da seama că nu strălucesc așa cum o fac pe contul de socializare. Aceste standarde de frumusețe imposibilă, la care aderă, nu fac decât să îi transforme în proprii lor adversari.

Ce e de făcut?

Tendințele generațiilor tinere se schimbă greu, dar se schimbă. Prin perseverență, prin tenacitate și prin iubire. Multă iubire, îndreptată către copiii noștri.

Mă gândesc la o paralelă care ar putea fi un punct de plecare în găsirea soluției: ne-au trebuit ani buni, după revoluție, să ne educăm în direcția selectării alimentelor, a citirii etichetei, a cunoașterii ingredientelor. Nu toți fac asta, însă tot mai mulți dintre noi suntem din ce în ce mai atenți la ceea ce luăm de pe raft și punem în coșul de cumpărături.

Avem grijă să reducem zahărul, grăsimile hidrogenate, E-urile, coloranții, aromele artificiale și alte ingrediente de acest gen.

La fel procedăm și cu produsele cosmetice, de cele mai multe ori. Am învățat să le citim etichetele, să le alegem pe cele naturale (pe cât posibil) sau chiar să le preparăm în casă, ca pe un hobby relaxant.

Toate aceste lucruri se întâmplă azi pentru că am avut informație la îndemână, pentru că am avut și avem, în continuare, exemple de la specialiști în nutriție sau în frumușețe și îngrijire personală, de la influenceri sau vedete, de la producători care au investit în campanii de promovare a produselor naturale. Pentru că online-ul abundă de articole pe tema alimentației sănătoase și a industriei de beauty.

Avem articole care strigă “Fără zahăr! Fără e-uri! Fără parabeni!”. Toată lumea știe, astăzi, care sunt efectele nocive ale consumului excesiv de zahăr, care sunt riscurile utilizării de produse cosmetice cu aluminiu și așa mai departe.

Astăzi ne confruntăm cu un consum excesiv de social-media și semnalele de alarmă trebuie să înceapă a fi trase. În Europa au avut loc câteva campanii, timide, pe această temă. În România, nu cunosc foarte mulți influenceri care să vorbească despre efectele nocive ale aplicațiilor foto de cosmetizare a trăsăturilor.

Avem influenceri care strigă „Fără zahăr”, nu-i avem însă pe cei care strigă “fără filtre”!

Ne unim? Împreună putem să repetăm această lozincă. Des, cu răbdare, cu calm, cu iubire. Astfel sunt convinsă că generația fetițelor de azi va păși mâine, cu fruntea sus, încrezătoare în propria lor frumusețe. Dacă începem să repetăm fetelor noastre despre frumusețea autentică, fără filtre….. ne vom face auzite. Poate dura ani, dar schimbarea trebuie începută de undeva.

Sunt încă mulți care combat evidența cu „Am crescut cu zahăr și n-am pățit nimic”, dar iată, totuși, efectele acestui produs la nivel global: diabet, obezitate infantila, obezitate morbidă, boli incurabile, carii etc. La fel, mulți care ignoră avertismentele legate de fumat cu un „Bunicul a trăit până la 90 de ani și a fumat până în ultima zi a vieții”. Riscurile fumatului nu mai sunt, însă, deloc trecute sub semnul întrebării.

Acum, când vocile timide ale psihologilor avertizează cu efectele negative ale consumului excesiv de social-media, în speță de aplicații pentru modificarea propriei imagini, nu credeți că ar trebui să ne mobilizăm mai mult, de dragul copiilor noștri?

Nu mai e vorba de un simplu joc, de o simplă aplicație, de o simplă etapă. Este vorba despre sănătatea lor psihică și de modul în care se vor dezvolta, ulterior, ca adulți.

Dacă ne mobilizăm, copiii vor crește știind că filtrele foto sunt zahărul din alimentație, sunt parabenii și aluminiul din produsele cosmetice, sunt masca frumuseții lor adevărate.

Foto credit: campania Selfie Harm.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *