CAMPANII, Nu sunt un Filtru - Campanie

Să încercăm să fim “Google-ul” lor, în primii ani ai adolescenței

Iată o altă perspectivă, din partea unui părinte aproape în permanență conectat la mediul online, prin natura meseriei. Mă bucur tare mult să public pe blog această situație și îi mulțumesc Ramonei Dumitru, realizator Radio 3 Net, pentru implicarea în campanie. Ne-a împărtășit sugestii minunate, exemple de „așa da”, în ceea ce privește (re)conectarea cu propriul copil adolescent.

Personal, găsesc că a fi „în spatele” postărilor adolescenților noștri este o idee extraordinară. Este una din cheile care ne deschid ușile către ei și ne permit să petrecem timp împreună, să intrăm în lumea lor, cu deschidere, cu acceptare și entuziasm. Copiii vor să ne împărtășească experiențe proprii, atât timp cât simt că au găsi în noi, părinții, un partener, nu un judecător.

Iată și testimonialul:

E foarte mult de vorbit despre acest subiect atât de interesant și de ofertant. Întâmplător, mă documentez mult pe baza lui, având o adolescentă de treisprezece ani în viața mea. În plus, subiectul acesta a stat la baza multor emisiuni radio, pe care le-am realizat, de-a lungul timpului, de când Maya a pășit din copilărie, în adolescență. Secretul relației noastre este că eu sunt cu un pas înaintea ei, în sensul în care am grijă să știu despre ce se ascultă, ce se poartă, ce se folosește în materie de tehnologie. Încerc să fiu la curent cu tot ce este în trend în generația ei, să știu părțile bune și părțile rele ale unui fenomen. Nu știu dacă sunt neapărat un etalon, pentru că pe unele subiecte sunt, poate, prea deschisă, iar pe altele – prea închistată, însă lucrând cu social-media și fiind aproape în permanență conectată la mediul online, pentru mine este, poate, mai ușor decât pentru alți părinți să înțeleg nevoia lor de această realitate virtuală.

Sunt părinți care, de exemplu, nu își lasă copiii să dețină pagini în social media sau să posteze pe ele. Știu asta de la colegele fetei mele, care mie îmi spun că și-ar dori să aibă un cont. Mai nou, TikTok-ul este în vogă, acum. Facebook, Instagram…devin ușor depășite pentru noua generație.. Eu nu i-am interzis fetei mele să aibă un cont pe o rețea de socializare. I-am dat voie să aibă acces și, pentru că acest lucru nu a reprezentat un fruct interzis pentru ea, iată, văd că postează destul de rar. Nefiindu-i interzis, nu mai reprezintă, pentru ea, o tentație. Însă – secretul, cred eu, este acela că eu sunt în spatele fiecărei postări, fiecărui dans filmatde pe TikTok). Știu că Maya, de exemplu, este foarte talentată la dans și am încurajat-o să se exprime prin mișcare.

Mă felicit că am prevăzut ce se întâmplă. Ca părinte, trebuie să înțelegi că ei se exprimă și trăiesc în social media, în ciuda nostalgiilor noastre că, iată, copiii nu mai ies afară, nu mai simt nevoia să se întâlnească la film sau în parcuri, ca acum două zeci de ani. Generațiile se schimbă. Dacă nu le înțelegem nevoile, vom adânci distanța dintre noi și ei și nimeni nu va avea de câștigat din asta. Dacă le tai principalul mod de comunicare, mai ales acum, în pandemie, i-ai pierdut și și-au pierdut încrederea în tine, ca părinte. Își vor închide ușa – și aici nu mă refer doar la ușa camerei – și nu vor mai spune lucruri, nu vor mai povești, nu vor mai căuta sfaturi și protecție, la noi.

Personal, eu urmăresc influenceri din afară. Îi urmăresc și îi filtrez, apoi îi recomand fetei mele. Pentru că doresc să fie deschisă la mesaje noi, care să-i lărgească tot mai mult orizontul. Evident că, mai întâi, filtrez eu aceste mesaje lansate în spațiul public și apoi încerc să o conectez și pe ea, la ele.

Până acum, formula mea a avut succes în ceea ce privește relația noastră. Sper să funcționeze și pe viitor.

Repet, eu nu sunt un reper. Și eu am discuțiile mele, cu mine, și dacă aș putea da timpul înapoi, aș mai schimba unele lucruri. Cu ce pot să îmi spun că mă felicit este că am știut să îmi câștig copilul și să ajungă să îmi povestească experiențele prin care trece. Fetița mea (iată, pentru mine va fi, poate, mereu, tot o „fetiță”) e cea care mă caută și îmi povestește, îmi cere părerea, mă întreabă lucruri, iar eu vrea să fiu mereu acolo.

Cred că e important ca în perioada copilăriei și poate chiar a primilor ani ai adolescenței, noi să fim „Google-ul” lor. Poate că nu va fi mereu așa, dar e important ca în anii ăștia definitorii, de creștere, să consolidăm relația cu adolescenții noștri.

E greu. Provocările sunt din ce în ce mai mari, însă trebuie să fim acolo! E mult mai bun greul acesta, decât să îi vedem cum se feresc de noi.

Ramona Dumitru

Realizator Radio 3 Net”.

Campania Nu sunt un filtru” by Mami pe Mătură/ www.madalinaroman.ro își dorește să focalizele atenția părinților asupra posibilelor riscuri ale „consumului” abuziv de social-media în rândul tinerilor, mai precis al utilizării filtrelor din aplicațiile foto, în mod agresiv, asupra propriului chip. Acest lucru mărește discrepanța dintre modul în care își doresc tinerii să arate și ceea ce văd, de fapt, în oglindă. De aici, riscurile depresiilor, ale neacceptării de sine, ale scăderii stimei de sine sau ale diminuării încrederii în sine.

Social media pune o presiune – grea, apăsătoare – pe umerii tinerilor care își editează trăsăturile chipului până când acestea răspund unor standarde nescrise, dar mereu prezente, ale postărilor. Schimbarea propriului chip, această operație estetică virtuală, a devenit noua normă a rețelelor de socializare. Ea adăpostește și hrănește așteptări nerealiste pentru frumusețea chipului și a corpului. Dacă, la început, fenomenul era practicat doar în rândul vedetelor, pentru fotografiile oficiale, acum toți tinerii au acces facil, gratuit sau pentru sume modice, la aplicații de editare a propriilor trăsături. Este foarte interesant – și de-a dreptul îngrijorător – până unde merg în modificarea propriului aspect.

Principala capcană a acestor aplicații este că ne fac copiii să arate bine (conform standardelor social-media), dar să se simtă rău, nesiguri și imperfecți, să se simtă în neconcordanță cu ei înșiși și cu imaginea reală, din oglindă.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *